Sidor

måndag 9 april 2012

Påsksmäll

De senaste veckorna har det varit mycket drag efter ugglorna i våran kommun. Antalet fågelskådare och övriga intresserade som besökt Korundan i Sanda har varit stort. Inte så konstigt kanske med tanke på invasionen av lappugglor som varit. I går på påskdagen fick jag ett samtal från en grannkvinna som sa att hennes dotter hade hittat en uggla i ridhuset där hon höll till. Lätt avsvimmad som det verkade och inte alltför stor. Eftersom jag redan satt i bilen så åkte jag dit. Ugglan visade sig vara en kattuggla och den var helt klart på läktaren. Både bildligt och fysiskt. Av med jackan och ut på ridbanan avancerade jag till platsen där den hölls. Allt för att inte störa den mer än nödvändigt. Efter en kortar stund lyckades jag täcka den med jackan vilket fick den lugn. Därefter var det bara att gå upp på läktaren och fiska fram den under jackan. Inte alldeles enkelt då den nöp tag i vantarna så fort den fick chansen. Efter lite lättare handgemäng fick jag tag om benen på den varvid den blev kolugn. Riktigt intressant att se hur den reagerade. Den visade inga tecken på att ha några brutna vingar så jag bar ut den och försökt placera den i en avbruten björk lite lagomt undanskymt. Det gick så där, så fort jag släppte den drog den som en avlöning med rejäla vingslag bort över ett fält innan såg ut att gå in för landning i en hålig ek. Inga tecken på några större men vilket kändes skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar