Sidor

söndag 21 april 2013

SOK-exkursion till Skåraområdet 21/4

Dagens exkursion till Skåraviken bjöd på fint väder och 5 deltagare. Massor av bläsgås (ca 100 st), havsörn (minst 15), fiskgjuse (minst 4), tranor, bläsänder, svarthakedopping, snatterand, skedand, fjällvråk och en BRUN GLADA. Plus en hel del andra arter. Jag kan bara svara för mig själv men jag var åtminstone nöjd och som bonus passerade vi kyrkogården i Mariefred där vi fick se en RINGTRAST. Stort tack till Erik W som tipsade och guidade på plats.

Det händer mycket på fågelfronten just nu. Själv har jag haft förmånen att se Brun glada (Kvitten), Pilgrimsfalk (Kvuitten) och Ringtrast (Mariefred) i kommunen under veckoslutet.

Citronärla har också setts plus lövsångare, gransångare och lite annat smått och gott.




4 kommentarer:

  1. 53 arter varav 5 helt nya för mig blev det. Tack för en mycket bra dag! /Jonas Jörnemark

    SvaraRadera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  3. Gunilla Oleniusson25 april 2013 kl. 00:11

    Tack för initiativet till en fin fågeldag, Ulf ! Skåraområdet var en mycket trevlig lokal väl värd många fler besök framöver!
    /Gunilla

    SvaraRadera