Sidor

måndag 14 november 2011

Grå november

Söndag 13 november. Medan delar av övriga klubbmedlemmar kryssade bruntrast i Uppland ägnade jag mig åt att utnyttja väntetiden då dottern simtränade till att ta en prommenad längs mälarstranden i Strängnäs. I alarna vid Visholmen hittade jag ett 20-tal gråsiskor och längre ut vid badplatsen höll ett hundratal till på grusplanen. Ivrigt letandes efter mat. Själv försökte jag leta reda på en snösiska för att förgylla söndagens gråmulna novemberväder. Dock utan lycka. En ensam grönsiska lyckades jag dock hitta. Efter ungefär 5 min spanande på flocken förmörkades himlen av ett inferno av gråsiskor, hela himlen blev full av siskor. Värsta myggsvärmen, orsaken visade sig så småning om vara en hungrig sparvhök. Det intressanta var att lika snabbt sdom de dök upp var de borta och Visholmen kändes återigen fågeltom. Rätt läcker uppleves i gråtrist novemberdis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar