Sidor

söndag 8 januari 2012

Längtan efter snö


I dessa snöfattiga tider får man tröstkryssa gamla kända fåglar som blir till nya årskryss. Vad gör man inte för att ha en anledning att hålla skådandet uppe. Tittar man på rapportstatiken på Svalan så är det extermt många rapporter i förhållande till antalet arter som ses. Visserligen finns det en del godbitar i Sverige men överlag är det inte så mycket att yvas över även om vinterns milda framfart bidrar till att öka på antalet arter som man kan se. Själv hade jag en fantastisk eftermiddag i köket. Med utsikt över en grå-grön-brun trädgård utan snö. Nja inte riktigt faktiskt om man ska vara riktigt kinkig. Besöken vid fågelmatningen i vårat äppelträd var fantasktisk. Bergfink, bofink, steglits, stenknäck, talgoxar och blåmesar. Dessutom några gråsiskor och vad är det då som lyser till vitt i äppelträdet. En vit övergump på siskan. Iihaa äntligen snö, ja snösiska alltså. Till slut har jag lyckats ragga reda på 3 st snösikor efter drygt 2 timmars ivrigt fotande, kikande och letande bland grenar. Dessutom hade jag min hittills första gråsparv på matningen, 6 säsonger tog det men skam den som ger sig. Nästa helg ska jag fortsätta spana ihop om något ännu tyngre. Äpplena ska ut för nu ska det matas trast.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar